امروز : 30 اردیبهشت 1403
مرکز آمار و فناوری اطلاعات
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان

 واحد پورتال

دولت الکترونیک مفهومی نوپا اما دارای بار ارزشی فراوانی است. عرضه اطلاعات دولتی در سطح محلی و ملی و عرضه خدمات متعاقب آن از طریق اینترنت یا ابزارهای دیجیتالی دیگر چون تلفن همراه به شهروندان، کسبه و دیگر اجزای دولت از مؤلفه های اصلی دولت الکترونیک است.

 عرضه خدمات دولتی از طریق وب نیز یکی دیگر از خصوصیات دولت الکترونیک است. بانک جهانی در تعریف خود از دولت الکترونیک عرضه بهتر خدمات دولتی به شهروندان را از اهداف کاربرد فناوری اطلاعات به وسیلۀ دولت برمی شمارد و با بیان دقیق تری این ویژگی را ترسیم می کند.

از مزایای دولت الکترونیک این است که تعامل بهتری با شهروندان برقرار می سازد چون به آنها این امکان را می دهد که از طریق شبکه، اطلاعات مورد نیاز خویش را بدست آورند و پس از آن پرسشنامه ها و برگه های ثبت را از طریق شبکه پر کرده و ارسال کنند و اگر لازم باشد هزینه دریافت خدمات خود را نیز از طریق شبکه جهان گستر بپردازند.

 طبق تعریفی که در مؤسسۀ گفتگوی تجارت جهانی در باب تجارت الکترونیک آمده است دولت الکترونیک وسعتی به شمول حاکمیت دارد که شامل سه بخش قوة مجریه، قوة مقننه و قوة قضائیه در حوزة استانی و مرکزی می شود. این بخشها با دیجیتالی کردن فعالیت های درون سازمانی و برون سازمانی خود و بهره مندی از نظام های شبکه ای با کارایی بالا، بهبود خدمات دولتی را تحقق می بخشند. دولت البته در اینجا به معنای وسیع خود که همان حاکمیت است اشاره دارد و این نشان از آن دارد که اصطلاح دولت الکترونیک برای عرضه خدمات در حوزه ای وسیعتر از قوة مجریه قابل تسری است و حوزه پوشش آن بین بخشی است و تدابیر سیاستگذاری در آن نیز باید بین بخشی دیده شود. دولت الکترونیک به مدیران دولتی کمک می کند وظایف خود را به طور مؤثرتر و با هزینۀ کمتر به انجام رسانند.