امروز : 10 دی 1403
مرکز آمار و فناوری اطلاعات
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1392/09/30 - 09:53
  • 35
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
  • /Z8GB

در شرایط اضطراری اطلاعات خود را بازیابی کنید

نه!!! الان نباید این اتفاق می افتاد! ساعت ۱.۳۰ صبح است و شما باید این پروژه عظیم چندماهه را تا ۸ صبح به پایان برسانید. اما کامپیوتر ناگهان هنگ کرده و روشن نمی شود.




نه!!! الان نباید این اتفاق می افتاد! ساعت ۱.۳۰ صبح است و شما باید این پروژه عظیم چندماهه را تا ۸ صبح به پایان برسانید. اما کامپیوتر ناگهان هنگ کرده و روشن نمی شود.

 

بدتر اینکه طی دو ساعت گذشته هیچ یک از کارهای تان را هم ذخیره نکرده اید. زیرا دائم با خودتان می گوید: «بگذار این یک مورد را هم تمام کنم» و متاسفانه به کلی استفاده از دکمه Ctrl+S را از یاد برده اید. حال در جلسه فردا چه باید کرد؟ چطور می توانید خودتان را ببخشید، اگر نتوانید فایل های تان را برگردانید یا کارتان را سر وقت انجام دهید؟



البته امیدوارم که هیچ گاه در دام وضعیت بحرانی همانند آنچه که در جملات بالا تشریح شد، نیفتاده باشید یا اینکه در آینده هم چنین وضعیت فوق العاده ای انتظارتان را نکشد.



اما متاسفانه همه ما داستانی شبیه به این و حتی شاید بدتر برای تعریف کردن داریم. و ناراحت کننده اینجا است که این اتفاق به دفعات تکرار هم می شود.



اجازه دهید به جای چنین صحبت های ناراحت کننده ای، به این موضوع بپردازیم که چگونه می توان از وقوع چنین مواردی و اتفاقات مشابه آن جلوگیری کرد؟



به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، راه هایی برای پیشگیری از وقوع چنین وضعیتی پیشنهاد می شود که در ادامه آن را می خوانید.



رسانه های فیزیکی (سی دی و دی وی دی)



مزایا:




  • هزینه بسیار پایین


  • فضای ذخیره سازی با خرید هر دیسک جدید، قابل گسترش است.


  • اگر در جای امنی نگه داری شود، مطمئن ترین گزینه است.



معایب:




  • استفاده از آن زمان بر است.


  • باید جای امنی برای نگه داری آنها در اختیار داشته باشید.


  • خرید دیسک ها طی گذر زمان و بالا رفتن حجم داده ها، می تواند گران از کار در آید.



از نسخه پشتیبان تان، پشتیبان بگیرید... و شاید از آن هم یک بک آپ داشته باشید



همان طور که دیدید، شیوه های مختلفی برای پشتیبان گیری در اختیار دارید. اما نکته بسیار مهم این است که لازم نیست تنها به یک شیوه و روش وابسته و پایبند باشید. شما می توانید از چندین روش استفاده کنید و از نسخه های پشتیبان تان هم بک آپ بگیرید تا اینگونه کارتان راحت تر شود.



برای مثال، هم از سرویس ابری استفاده کنید و هم هارد دیسک اکسترنال را به کار گیرید. شما می توانید از هر دو برای پشتیبان گیری از اطلاعات یکسانی بهره ببرید. همچنین می توانید از دو هارد دیسک یا دو سرویس کلود هم استفاده کنید. نکته کلیدی اینجا است که از نسخه پشتیبان تان هم یک پشتیبان داشته باشید، تا اطمینان یابید که هیچ گاه فایل ها و اطلاعات حیاتی تان را از دست نمی دهید.



به دنبال شیوه پشتیبان گیری باشید که برای شما کارایی بیشتری دارد



شاید یک یا چند شیوه پشتیبان گیری برای شما جذابیت یا کارایی لازم را نداشته باشند. خب، هیچ مشکلی نیست. اما حتما به دنبال یک یا چند شیوه باشید که برای تان بهترین کارایی را دارند. آیا به دو هارد دیسک نیاز دارید؟ یا اینکه شیوه های آنلاین را ترجیح می دهید؟ یا شاید استفاده از چندین کول دیسک یا دی وی دی را ترجیح می دهید؟

 

شما می توانید گزینه های مختلف را با سبک و سنگین کردن مزایا و معایب شان بسنجید و در مورد انواع مختلف تحقیقات لازم را انجام دهید: مثلا درباره سایت های مختلف سرویس دهنده ذخیره سازی ابری یا مدل های مختلف هارد دیسک.



اگر شما همیشه در حال جابجایی هستید و به اینترنت مناسبی هم دسترسی دارید، شاید ذخیره سازی ابری بهترین گزینه باشد. اگر از کامپیوتر دسک تاپ بهره می برید، شاید یک هارد دیسک اکسترنال برای شروع انتخاب مناسبی باشد. اما اطمینان یابید که حداقل یک هارد دیسک دیگر یا فضای ذخیره جایگزین برای نسخه بک آپ دوم تان در اختیار دارید.



پشتیبان گیری را به کاری اتوماتیک و زمان بندی شده تبدیل کنید



یکی از خوبی های فضای ذخیره سازی ابری این است که هر تغییری را بلافاصله پس از انجام با سرور خود سینک و به روز می کند. این واقعا عالی است و می تواند یک برتری مهم نسبت به دیگر ابزارهای پشتیبان گیری باشد. به هر حال، شما می توانید با استفاده از برنامه ها و اپلیکیشن های مختلف، یک برنامه زمانی ایجاد کنید تا پشتیبان گیری روی ابزارهای انتخاب شده به صورت خودکار و طی زمان های مشخص انجام شود.



برنامه های زیادی برای این کار وجود دارند. SyncBack و SyncToy را می توان دو تا از نمونه های خوب را دانست. البته خود ویندوز هم برنامه ای برای انجام این کار دارد. در برای مثال در ویندوز ۷ می توان از طریق مسیر Control Panel > System and Security > Backup and Restore به آن دست یافت. یا اینکه در سیستم عامل مکینتاش برنامه تایم ماشین این وظیفه را بر عهده دارد.



به نسخه پشتیبان تان اعتماد نکنید. آن را امتحان کنید!



فقط به دلیل اینکه از پشتیبان تان یک پشتیبان دارید، نمی خواهید وانمود کنید از همه چیز بک آپ گرفته اید و اوضاع امن و امان است؟ برخی برنامه ها و نرم افزارها به شما نشان می دهند که پشتیبان گیری با موفقیت انجام شده و به اتمام رسیده است. اما لازم است که گاهی نسخه های بک آپ را کنترل کنید و ببینید که همه چیز سینک و کپی شده باشد و به درستی کار کند. شاید این یک اتفاق معمول نباشد، اما گاهی اوقات برنامه های پشتیان گیر آن گونه که باید کارشان را انجام نمی دهند.



همچنین اطمینان یابید که فایل های یکسان را چندین بار بک آپ نگرفته باشید. اگر از برنامه ای مانند SyncBack استفاده می کنید. می توانید چندین بخش پشتیبان گیری مجزا برای قسمتهای مختلف کامپیوترتان تعریف کنید و همه چیز را روی یک هارد اکسترنال ذخیره کنید. مشکل این روش آن است که باید مراقب فایل های تکراری (duplicates) باشید تا فضای ذخیره سازی تان را بیهوده از دست ندهید.



تفاوت میان سینک کردن و پشتیبان گرفتن



آیا تفاوت این دو را می دانید؟ سینک کردن هنگامی است که هر دو سو تحت تاثیر قرار می گیرند. برای مثال، شما برنامه ای نصب کرده اید که فایل ها را میان کامپیوترتان و هارد اکسترنال و بالعکس سینک می کند. اگر فایل را روی هارد دیسک تغییر دهید، هارد را به کامپیوتر وصل کنید و برنامه را اجرا نمایید (یا اینکه عملیات سینک به صورت خودکار اجرا شود)، تغییر روی فایل درون کامپیوتر هم اعمال خواهد شد.



اما پشتیبان گیری یا بک آپ یک فرآیند یک طرفه است. تغییرات روی هارد دیسک تاثیری در فایل های کامپیوتر شما نخواهند داشت. اما بسته به شیوه پشتیبان گیری، تغییر در کامپیوتر ممکن است نسخه روی هارد دیسک را دست خوش تغییر گرداند.



توجه داشته باشید که معمولا سرویس های ذخیره سازی ابری فایل ها را سینک می کنند و از آنها بک آپ نمی گیرند. البته برخی از این سرویس ها امکان دسترسی شما به نسخه های قبلی فایل را فراهم می آورند و شما می توانید تغییرات ناخواسته را برگردانید.



با مدیریت فایل و فضای ذخیره سازی، پشتیبان گیری را ساده کنید



مدیریت فایل ها به نظر می رسد یکی از آن تسک ها و فعالیت های عظیمی است که همیشه فکر شما را به خود مشغول داشته و انجام آن مانند قله ای است که همیشه تلاش می کنید، اما هیچ وقت موفق به فتحش نمی شوید. قبول، این واقعا سخت است.

 

اما این کاری است که بیش از مهارت های تکنیکی، به زمان و تمرکز نیاز دارد. اگر می توانید فایل ها را تغییر نام دهید، پوشه بسازید و کپی یا پیست کنید، پس این کار هم از شما بر می آید. اما فراموش نکنید که این کار، پشتیبان گیری اطلاعات را بسیار ساده تر، منظم تر و هدفمند تر خواهد ساخت.



Crtl+S بهترین دوست شما است



ذخیره، ذخیره، ذخیره. اگر هنگام کار روی فایل تان به ذخیره سازی مرتب و لحظه ای آن دقت نمی کنید و دائما از دکمه دوست داشتنی Ctrl+S استفاده نمی کنید، دیگر اندیشیدن به شیوه های ذخیره سازی زمان بندی شده یا سینک کردن لحظه ای چندان فایده ای نخواهد داشت.

 

و برای ذخیره اطلاعات و نجات آنها چه زمانی بهتر از همین لحظه که دست شما روی صفحه کلید است؟ حتما شما هم کلیدهای میانبر عالی و زیادی را می شناسید ، اما به گمانم هیچ یک مانند Ctrl+S نجات دهنده نباشند. البته کابران مک باید از Cmd+S ممنون باشند.



تمام داستان درباره از دست دادن فایل ها نیست، درباره ریست شدن هم هست؟



درباره تمام کامپیوترتان چطور؟ یکی از دلایل اصلی نابودی اطلاعات و ناامیدی کاربران، بدافزارها هستند. خوشبختانه برنامه های آنتی ویروس و ضد بدافزار زیادی در بازار وجود دارند که می توانند به کمک شما بیایند. اما اگر کامپیوتر شما از قبل آلوده شده باشد، شاید کار چندانی از دست تان بر نیاید.



این کاری است که شما پس از آلودگی، بی درنگ باید انجام دهید:




  • اینترنت را قطع کنید.


  • سعی کنید آلودگی را با برنامه آنتی ویروس یا ضد بدافزار نصب شده روی سیستم تان حذف کنید.


  • کامپیوتر را از Safe mode بالا بیاورید.


  • به دنبال کمک افراد متخصص باشید!



جستجو به دنبال راه حل در موتورهای جستجو هم می تواند تا حدی به شما کمک کند. سایت Select Real Security هم می تواند کمک خوبی باشد. در اینجا می توانید راهنمایی های عالی و کارآمدی برای بازیابی کامپیوترتان پیدا کنید.



نتیجه گیری: پیشگیری بهتر از درمان و کلید حل معما است



و در پایان، بگذارید اشاره ای داشته باشیم به این موضوع که در صورت بروز وضعیت فوق العاده چه باید کرد. بسته به موقعیت، ممکن است کار کم یا زیادی از دست تان بر بیاید.

 

اگر نسخه پشتیبانی از کارتان ندارید، تنها چاره انجام دوباره کار و قبول مسئولیت تاخیر پیش آمده و ضررهای احتمالی است! اغلب مردم هیچ گاه درست و منطقی درباره نتایج و پیش آمدهای نداشتن یک نسخه پشتیبان فکر نمی کنند و در طول زندگی شان همیشه این جمله را سرلوحه کارها قرار می دهند که: « این برای من اتفاق نمی افتد »



بدون شک این شیوه تفکر در بسیاری دیگر از زمینه های بحث برانگیز هم (مانند استفاده از تنباکو، استفاده از مواد مخدر، نبستن کمربند ایمنی اتومبیل و...) دیده می شود.



اما پیام مقاله این است: بک آپ. مطمئنا شما از این کار پشیمان نمی شوید. تا به حال شنیده اید کسی بگوید: «اوه، نه! کاش از اطلاعاتم نسخه پشتیبان نمی گرفتم!».



نظر شما در خصوص آمادگی برای وضعیت فوق العاده و نجات از آن چیست؟ آیا تا به حال پیش آمده که با داشتن نسخه پشتیبان از یک داستان غم انگیز نجات یافته باشید؟ یا اینکه همه چیزتان از دست رفته است؟ چرا تجربیات خود و نکات آموزنده این رخدادها را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک نمی گذارید؟




  • گروه خبری : با ما به روز باشید
  • کد خبر : 109334
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم